Raport de activitate 2009

Categorie: Raport de activitate Publicat: Duminică, 01 Decembrie 2013

R A P O R T
ANUAL PRIVIND STAREA ECONOMICA, SOCIALA SI DE
MEDIU A COMUNEI BUCU IN ANUL 2009

Subsemnatul Dragusin Ion, primarul comunei Bucu, judetul Ialomita, avand
in vedere prevederile art. 63 alin. 3 din Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala, modificata si completata, prezint raportul de activitate pe anul 2009, prin care am cautat sa redau sintetic principalele impliniri si nerealizari, pe domenii de activitate, dupa cum urmeaza:

I. Economie

1. Administrarea generala a localitatii-obiective realizate
In anul 2009 am cautat, cu sprijinul Consiliului local sa realizez cat mai multe obiective de interes utilitar-public, intrucat se resimte inca nevoia de actiune in acest domeniu. De asemenea am cautat ca prin intreaga activitate sa intretin in conditii bune obiectivele de interes public local. S-a continuat actiunea demarata acum cativa ani privind modernizarea drumurilor comunale, care, in proportie de nouazeci si opt suta, se prezinta in stare buna, s-au mai asfaltat diferite suprafete de drum si, in principal s-a cautat sa se rezolve toate problemele privind intretinerea obiectivelor de interes public. S-a acordat o atentie deosebita obiectivelor scolare, conditile asigurate elevilor si cadrelor didactice in cadrul procesului instructiv-educativ fiind foarte bune. 
Platformele de gunoi au fost reorganizate, starea de curatenie a comunei fiind corespunzatoare cerintelor, de real folos fiind buldozerul achizitionat in anul 2005. Terenul ramas disponibil de la vechile platforme desfiintate urmeaza sa fie concesionat in acest an, in vederea realizarii unor obiective economice, bineanteles prin licitatie publica. 
Pe toata perioada anului starea generala de curatenie a comunei s-a asigurat prin folosirea personalului beneficiar al Legii nr. 416/2001 si salariatii primariei, atat cei permanenti cat si cei preluati cu conventie AJOFM. Iarba din spatiile publice a fost taiata cu masinile special achizitionate in acest scop, gunoiul fiind transportat cu utilajul nostru si depozitat la platforma. Este inca greu de indus unor cetateni ideea ca au si obligatii civice, acestea trebuind, incet, incet, sa devina obisnuinta, in ciuda reticentei unora care considera ca numai Primaria trebuie sa faca curatenie. Spre bucuria noastra, marea majoritate a cetatenilor intelege si se conformeaza deciziilor luate, care sunt in interesul lor nefiind nevoie sa aplicam, pana acum sanctiuni contraventionale. Anumite probleme, izolate, au existat cu fermele avicole din nordul localitatii, care nu s-au conformat intotdeauna celor stabilite de consiliul local si primar. Domeniul public, si in special cel de la sosea a beneficiat de intreaga noastra atentie, atat a mea cat si a echipei de salariati pe care o conduc. 
Am acordat atentie modului de functionare a iluminatului public, cautand sa 
fim la zi cu platile energiei electrice, in acelasi timp cu extinderea ariilor iluminate pe timp de noapte. S-au inlocuit becurile existente cu unele mai economice, probleme fundamentale ridicandu-se in ceea ce priveste legislatia in domeniu, care nu favorizeaza colectivitatile locale ci distribuitorii de energie. Nu este normal ca o investitie a comunitatii sa fie exploatata in interesul firmelor de distributie, chiar daca s-ar putea spune ca beneficiaza si
cetatenii de aceasta. Din acest motiv, am anumite retineri pentru investirea unor sume mari in proiecte care ar trebui finantare de societatea respectiva, fiind cunoscut punctul meu de vedere si din sedintele consiliului local. Islazul comunal a fost intretinut in conditii bune, dar consider ca aceasta obligatie ar trebui sa revina, in primul rand crescatorilor de anima-le, beneficiari in acelasi timp ai pasunii. 
De asemenea, s-au intretinut corespunzator terenurile din domeniul public, comuna avand un aspect civilizat, dupa aprecierea mea putine comune din judet putandu-se lauda cu un aspect civilizat, estetic, dupa formula deja consacrata, localitatea Bucu avand deja caracteristici de sat european. Cetatenii nostri au locuri de munca in orasele invecinate, dar si pe plan local, in domeniile consacrate-agricultura, servicii, mica industrie. 
Ca realizari deosebite, trebuie sa apreciez ca in anul 2009, cu eforturi proprii, am reusit sa achizitionam un buldoexcavator nou, care isi dovedeste zilnic eficienta, fiind folosit in multe domenii de activitate :pe linia gospodaririi localitatii, in situatii de urgenta, altele. Acesta, impreuna cu buldozerul si tractorul cu remorca alcatuiesc un mic parc de utilaje eficient in gestionarea problemelor cu care ne confruntam, nemaifiind nevoie sa apelam la servicii de inchiriere, care sunt destul de costisitoare. 
Cea mai mare realizare a anului trecut o reprezinta, indiscutabil, incheierea contractului de executie privind reabilitarea retelei publice de apa potabila si introducerea unui sistem de canalizare in comuna Bucu, judetul Ialomita, lucrare finantata in baza Ordonantei guvernului nr. 7/2006. Lucrarile au inceput din vara-toamna anului trecut, fonduri fiind primite direct prin hotarari de guvern. Nu mai este cazul sa evidentiez avantajele alimentarii cu apa in sistem centralizat, sau a existentei retelei de canalizare, obiective care sunt absolut indispensabile unei comunitati si care maresc, indubitabil gradul de confort al cetatenilor. Calitatea apei potabile livrate cetatenilor din comuna Bucu a fost corespunzatoare, conform buletinelor de analize fizico-chimice, intocmite periodic la Laboratorul de chimie sanitara Ialomita din cadrul Directiei de sanatate publica Ialomita. 
Atat achizitia buldoexcavatorului cat si atribuirea contractului de executie la obiectivul alimentare cu apa+canalizare au necesitat organizarea de licitatii publice, in conditiile legii, care s-au derulat normal, nefiind inregistrate contestatii, comisiile de evaluare avand o activitate care a necesitat o ampla documentare si cunoastere a legislatiei referitoare la achizitiile publice. 
Comuna Bucu se inscrie pe o linie de dezvoltare care va face ca intre cetate-
nii nostri si cei de la oras sa nu fie absolut nicio diferenta. Multe din avanta-
jele locuitorilor depind de baza materiala a Consiliului local, care s-a largit si si in anul 2009, in ciuda crizei economice care s-a facut resimtita din plin pe plan national si judetean. 
Paza localitatii s-a efectuat prin firma specializata, intarindu-se ordinea publica in localitate. Nu s-a reusit eliminarea intrutotul a fenomenelor infractionale insa, numarul acestora nu s-a marit, in contextul in care fenomenul cunoaste o recrudescenta ca urmare a crizei economice, dar si altor factori. Din fericire cu exceptia celor cateva cazuri, unele solutionate de organele judiciare, numarul de infractiuni nu a crescut raportat la media acestora inregistrata pe judet. S-a sarbatorit si in anul 2009 ziua comunei, sarbatoare de interes local care deja s-a permanentizat in constiinta cetatenilor si care este asteptata de multi dintre acestia. 
Cetatenii au beneficiat de asistenta sanitara acordata de medicul de familie, 
precum si de servicii legate de analize medicale si farmacie. 
De asemenea, cetatenii au beneficiat de servicii religioase acordate de preotii din localitate. Nu au fost constatate aspecte negative majore referitoare la activitatea in aceste domenii, care se poate caracteriza ca fiind buna, cu loc de mai bine.

2. SITUATIA FINANCIARA
Din punct de vedere financiar, comuna Bucu nu a avut probleme deosebite in anul 2009. Dimpotriva, in ciuda crizei economice, am realizat economii, care se reagasesc in fondul de rulment din acest an si care vor servi la rezolvarea unor probleme de fond in anul 2010. Politica economica pe care doresc sa o impun si in continuare, atat consiliului local cat si colegilor din primarie si cetatatenilor este cea referitoare la identificarea oricarei surse de venit, incasarea debitelor, in paralel cu mentinerea unui echilibru dinamic si eficient intre nivelul impozitelor si posibilitatile efective de plata ale cetateanului. O problema deosebita in anul 2009, ca si in anul 2008, a fost cea privind impozitele pe care ar fi trebuit sa le plateasca SC Cargill SA, care insa, dupa cum stiti beneficiaza de scutiri conform codului fiscal, fapt care a dus la incasarea unor sume destul de modeste de la aceasta unitate economica. Referitor la acest aspect, am revenit cu propunerea privind anularea acestei scutiri, care nu este fireasca, propunere pe care am inaintat-o prefectului judetului Ialomita care o va retransmite, cu observatiile si propunerile sale la Guvern. De fapt, constatam ca multe prevederi legale aduc atingeri principiului autonomiei locale, in multe cazuri vointa politica manifestata pe plan local neputatnd sa produca efectele scontate datorita unor restrictii legale, interpretabile dupa parerea noastra. Astfel, este cel putin curios ca in judete diferite, aceleasi aspecte sa fie tratate diferit, in baza acelorasi prevederi legale, pe plan administrativ. Nu ar fi de dorit in viitor ca autonomia locala, in domeniul economic cel putin, sa fie infranata de norme legale care sa vina in contradictie cu insasi unele prevederi din legislatia europeana. 
Bugetul anului 2009 a fost de 3. 686, 33 mii lei-venituri, care au acoperit necesitatile anului 2009. Salariile si indemnizatiile au fost acordate la timp, la fel si platile catre furnizori fiind efectuate la timp. Bunurile materiale din patrimoniu au fost gestionate corespunzator, fiind efectuat inventarul acestora
in conformitate cu prevederile legale. 
Realizarea unor economii bugetare s-a facut prin gestionarea eficienta a resurselor materiale si umane, tinerea la zi a evidentelor, instituirea unei disci-
pline riguroase a muncii. De mare utilitate s-a dovedit buldozerul achizitionat
la inchiderea platformelor de gunoi, care s-au aflat permanent in atentia inspectorilor de mediu. Astfel, prin folosirea utilajului respectiv nu am mai fost nevoiti sa platim sume enorme unor firme care sa ne efectueze aceasta activitate. De asemenea, folosirea fortei de munca disponibila a persoanelor beneficiare ale Legii nr. 416/2001cu eficienta s-a concretizat in realizarea unor obiective curente, legate de salubrizare si, este cazul sa o spunem, micsorarea numarului de dosare aflate in plata.

3. ACTIVITATILE ADMINISTRATIEI PUBLICE LOCALE
Spre stiinta dumneavoastra, va fac cunoscut ca in anul 2009 au fost adoptate un numar de 50 de Hotarari ale Consiliului local si au fost emise un numar de 725 Dispozitii de primar. Toate au fost verificate la nivelul Institutiei Prefectului(cele care se supun controlului legalitatii), toate fiind legale, cu exceptia unor prevederi din HCL privind impozitele si taxele locale
pentru anul 2009, care, dupa cum cunoasteti nu au fost declarate legale de catre Institutia prefectului, referitoare la accesul in baza siloz. 
Intreaga activitate pe linie administrativa s-a desfasurat si se desfasoara pe linia respectarii legalitatii, colaborarii cu toate institutiile judetene si locale, a colegialitatii si respectului reciproc. Activitatea este foarte intensa, si reflecta gradul in care suntem preocupati de rezolvarea diferitelor probleme din teritoriu, pentru crearea conditiilor optime de viata cetatenilor nostri;un mare volum de munca s-a depus pentru asigurarea apararii in multe procese, aparare care a fost condusa de d-l. secretar eficient si cu rezultatele scontate, pentru respectarea legalitatii. Si in prezent sunt pe rol cel putin 10 de dosare in care suntem parte. Numeroase doleante ale cetatenilor nu au intrat in sfera de competenta a autoritatii publice locale, aspecte privind procedurile notariale fiind cele mai numeroase. Se observa faptul ca cetatenii nu sunt receptivi la indrumarile noastre in ceea ce priveste indeosebi succesiunile, tot dansii fiind si cei care au de pierdut in cazul in care nu pot demonstra ca sunt proprietari pe terenurile mostenite. Speram ca datorita infiintarii APIA-care a preluat mecanismul de acordare a subventiilor ca in cativa ani aceste probleme sa se rezolve, poate si cu sprijinul statului, care la succesiunile vechi ar trebui sa subventioneze nu numai taxele de timbru ci parte din onorariul la notar, acest aspect, fiind cel care franeaza intocmirea actelor prin care se constata mostenirea. Se observa ca tocmai datorita sumelor mari pe care ar fi trebuit sa le plateasca la notar, multi cetateni se adreseaza instantelor judecatoresti in probleme legate de succesiuni, partaje, vanzari pe baza de precontracte, unde sumele pe care le
au de plata sunt mai mici, chiar si cu onorariul avocatului. 
Mai sunt unele aspecte de clarificat in aplicarea Legii nr. 10/2001 si bineanteles Legilor nr. 18/1991 si 1/2000 si dorim ca solutiile pe care ni le asumam sa fie corecte, noi fiind cei care trebuie sa argumentam fiecare solutie in parte. Astfel, pe Legea nr. 10/2001 cazul familiei Tomescu –Varsani se poate solutiona numai pe calea instantei, noi avand in atentie ca odata primita sentinta definitiva sa transmitem dosarul, insotit de dispozitie scrisa la Comisia nationala pentru stabilirea despagubirilor. Problemele care au aparut intre mostenitorii s-au mentinut si in anul 2009 respectiv intre cei care au formulat notificari si cei care nu au notificat, dar aceasta nu mai este problema noastra. Se pare ca o parte din procese intre acstia sunt suspendate, 
astfel fiind explicat si faptul ca nu au depus in anul 2009 decat o sentinta ramasa definitaiva si irevocabila in urma careia s-a emis dispozitie de restituire. Intreaga documentatie aferenta acestei dispozitii a fost inaintata prin Institutia Prefectului catre Autoritatea nationala pentru Restituirea Proprietatilor. 
In aplicarea legilor funciare, din nou se distinge cazul Tomescu, fiind solicitate suprafete mai mari de 50, 00 ha, limita maxima admisa de lege. De mentionat ca toate solutiile noastre de respingere a unor cereri netemeinice conform Legii nr. 247/2005 au fost validate de Comisia judeteana Ialomita, iar in cauzele care au ajuns la Judecatoria Slobozia, niciun Dosar nu a fost admis. Mai sunt cateva cauze pe rol, insa nici acestea nu au sanse reale de a fi castigate. Ca o greutate a administratiei locale, care se va mentine si in anii urmatori este cea privind rezolvarea unor probleme care privesc cetateni ai actualei comune Ograda. Astfel, din cauza ca registrele de stare civila au fost comune, arhiva s-a pastrat la noi, cetatenii localitatii Ograda solicitand certificate, din acele perioade, de la primaria noastra. ;la fel intampinam unele probleme pe linie de fond funciar, fiind citati in procese care acum privesc cetateni ai comunei Ograda , pentru terenuri puse in posesie pe raza acestei localitati, etc. Asteptam si solutionarea procesului civil
pe care l-am initiat in legatura cu terenul aferent fostului depozit al cooperatiei de consum, proces care cunoaste intorsaturi neasteptate, legate in special de un document despre care avem convingerea ca a fost redactat defectuos in anii anteriori revolutiei si a carui anulare am solicitat-o. 
De asemenea, mai fac cunoscut ca toate serviciile din structura primariei au
functionat corect, intreg personalul actionand cu celeritate in rezolvarea legala solicitarilor cetateanului. Pentru cazurile in care nu avem competenta, indrumam persoanele catre institutiile in drept, chiar daca raman persoane nemultumite, nu numai din localitate, acestea sperand fara temei ca toate problemele lor se rezolva la primarie si daca se poate in mod gratuit. Se constata existenta peste media anuala a proceselor legate de dreptul de proprietate, intre cetateni ca persoane fizice, in special pentru iesirea din indiviziune sau actiuni in constatare, multi cetateni solicitand diferite acte pentru derularea acestora. Dupa cum puteti observa, activitatea in cadrul Primariei este deosebit de vasta si compexa, la acest nivel rezolvandu-se multe probleme, care, in urma indrumarilor noastre, nu mai ajung la instante. Nu au fost inregistrate reclamatii cu privire la functionarii din aparatul primariei, nici la nivelul institutiei noastre, nici la nivelul Prefecturii. Colaborarea cu structurile ministerului de interne, cu organele puterii judecatoresti, cu celelalte institutii si organisme cu care suntem in relatii s-a desfasurat in conditii normale, pe linia respectului reciproc. Nu au fost inregistrate sesizari sau reclamatii in anul 2009 referitor la alimentarea cu apa, pretul pe mc ramanand acelasi ca in anul anterior. 
Se observa ca legislatia in domeniul administratiei publice locale va trebui
modificata, intrucat exista unele prevederi contradictorii, sau unele sunt ina-
plicabile, principiul autonomiei locale fiind in continuare neluat in seama puterea legislativa. Apreciez laudabila intentia prefectului judetului Ialomita de a prelua si de a sesiza mai departe, in forul legislativ si catre executiv a problemelor cu care ne confruntam si care, de regula , pornesc din prevederile legale confuze, interpretabile sau greu aplicabile.

II. Social

In anul 2009 cetatenii localitatii au avut locuri de munca atat pe raza localitatii cat si in localitatile invecinate, municipiul Slobozia si orasul Tandarei. O mare parte din tineri si persoane de varsta medie au fost plecati la munca in strainatate. Tarile in care cetatenii nostri pleaca la munca, cu predilectie sunt :Italia, Spania, Grecia, si, mai putin, Franta si Anglia. Minorii ramasi in localitate beneficiaza de atentia noastra, la fel ca si persoanele in varsta. In vederea respectarii drepturilor patrimoniale ale acestor categorii de persoane care nu isi pot administra singure bunurile, au fost emise multe dispozitii de curator, de regula in acesiasi zi cu data solicitarii. 
Exista totusi persoane care, prin comportamentul din viata de zi cu zi dovedesc ca orice incercare de a le aduce pe calea cea buna este sortita esecului, datorita inculturii si promiscuitatii, indiferent de natura si volumul eforturilor desfasurate de comunitatea locala, primarul, consilierii locali sau alte autoritati publice si medicale. Nu pot da nume in prezentul raport, insa se cunosc foarte bine aceste persoane. In alta ordine de idei, asistentii personali ai persoanelor cu handicap grav au fost platiti la timp si conform prevederilor legale, beneficiind de sporul de vechime legal. De asemenea si indemnizatiile persoanelor cu handicap care au optat pentru acestea s-au acordat in cuantumurile prevazute de lege si la termen. Anchetele sociale solicitate de persoanele fizice sau de institutii au fost efectuate la timp, continutul acestora redand cat mai sugestiv situatia reala, constatata in teren. Colaborarea cu institutiile statului cu atributii pe linia protectiei drepturilor copilului, dar si pe linie de asistenta sociala s-a desfasurat in bune conditii, in folosul ambelor parti. 
Numarul de persoane beneficiare ale Legii nr. 416/2001 s-a redus, aspect care denota existenta unor locuri de munca sau cel putin a posibilitatii efectuarii unor activitati care au fost remunerate, dar si seriozitatea cu care am privit acest segment de activitate, cei aflati in plata avand atributii stricte in cadrul numarului de ore munca pe care trebuie sa le desfasoare in folosul societatii. Trebuie sa recunoastem ca exista si persoane tinere care nu se pot incadra in munca, intrucat nu sunt capabile sa desfasoare o activitate normala, datorita unor particularitati(vicii) personale : mari consumatori de bauturi alcoolice, neseriozitate, lipsa dorintei de a muncii, etc. Se constata ca aceste persoane nu au desfasurat de-a lungul timpului activitati utile societatii fiind permanent intretinute de colectivitate. 
Nu trebuie ca la nivelul nostru sa incurajam astfel de manifestari, intrucat principiul potrivit caruia numai cine munceste trebuie rasplatit, este valabil. Problemele pe caz de boala nu se incadreaza in cele descrise mai sus. Mai grav este aspectul ca an de an suntem in situatia de a constata ca pe raza localitatii noastre se stabilesc astfel de persoane, venind din diferite localitati, autoritatea locala fiind lipsita de orice parghie care ar putea controla aceste situatii. 
Starea infractionala este mentinuta la un nivel satisfacator, insa apar infractiuni care nu erau cunoscute pe raza comunei :proxenetism, viol, furturi din autoturisme. 
La nivelul scolilor activitatile s-au derulat normal, cu unele performante, dar nu la nivelul dorit de noi.

III. Mediu

In anul 2009 nu au fost semnalate probleme pe linie de mediu. Nu au fost constatate inundatii sau perturbari ale factorilor de mediu. S-au mentinut temperaturile mari pe timpul verii insa nu la nivelul celor din anul 2008 si 2007. Fenomenul de seceta s-a manifestat totusi, cu scaderea corespunzatoare a productiei agricole anuale. Exista un serviciu de salubrizare, care functioneaza inca sub autoritatea primariei si care nu are practic angajatii de care are nevoie, prin care se colecteaza deseurile si reziduurile menajere. Raman de rezolvat numeroase probleme, rezultate din necesitatea aplicarii a legislatiei in domeniu, care nu tine cont de posibilitatile materiale efective ale localitatilor. 
Totusi, pe linie de mediu, nu pot sa nu remarc desele controale efectuate, organe diferite de control de la judet avand practic aceleasi atributii. Nu intelegem de ce nu se pun de acord intre ele in privinta tematicii de control si a inspectiilor, care sunt totusi necesare in teritoriu, dar nu in modul descris mai sus.

4. PROBLEME DEOSEBITE SURVENITE IN ANUL 2009
In anul 2009 nu putem concretiza ca au existat probleme deosebite. Nu au
fost declarate epizootii pe raza comunei si nici cazuri de gripa porcina. De asemenea, nu s-au inregistrat incendii de amploare, inundatii sau alte fenomente periculoase. Nu au existat accidente grave de circulatie, cu toate ca traficul pe DN 2a se mentine la un nivel foarte ridicat. De asemenea nu au existat cazuri care sa necesite o protectie sociala deosebita, problemele inerente fiind rezolvate cu sprijinul organelor abilitate. Ajutorul social s-a acordat in limitele stabilite de lege si consiliul local, nefiind constatate diferente mari fata de anul trecut.

Drept pentru care am intocmit prezentul raport de activitate.

 

PRIMAR

Ion DRAGUSIN

 

Afisat astazi_________2010 la afisierul central din sediul Consiliului local Bucu. 
SECRETAR
Alexandru RACEANU